Всі знають, що являють собою «горбатий» і «вухатий» «Запорожці». Культові автомобілі, одні з наймасовіших в СРСР, добре відомі своїми сумнівними ходовими якостями і зручністю. Але за час свого існування на ЗАЗі зробили ряд значно більш цікавих моделей…
Мало хто знає, що Запорізький автомобілебудівний завод був заснований в 1863 році Абрагамом Яковичем Коопом – тоді він являв собою майстерні з виробництва соломорізок і залізних деталей до вітряних млинів.
Сільськогосподарську техніку завод виробляв і після того як був націоналізований, а в кінці 50-х було прийнято рішення розгорнути на заводі автомобільне виробництво. У 1961-му з воріт заводу виїхав перший «горбатий».

1961, вантажівка ЗАЗ-970. Створений на Основі ЗАЗ-966. Робітники на заводі прозвали його «Точило» – через характерну круглу форму передка. Шкода, в серійне виробництво так і не надійшов.

1963 рік, пікап ЗАЗ-965П. Машину розроблено на базі ЗАЗ-965А в якості внутрішньозаводського автомобіля. Міні-пікапи використовувався для переміщення комплектуючих з одного цеху в інший. А фермерам б сподобалось!

1962, мікроавтобус ЗАЗ-970Б. Шестимісна машина з дослідного сімейства 970-х. Окрім пасажирів, міг перевозити і вантажі масою до 350 кг. Двигун «мінівена» горбом видирався в салон, від чого два сидіння третього ряду були роздільними.

1979 рік, проект «Таксі». В кінці 70-х на ЗАЗ був оголошений внутрішньозаводський конкурс на кращий автомобіль типу «Таксі». Один з призерів – проект на агрегатах «Таврії», довжиною в 3,5 метра і з кабіною водія над лівим переднім колесом. Правда, зразок залишився тільки у вигляді макету.

1965, ЗАЗ-967. Прототип транспортера переднього краю на основі НАМИ-032М. У комплектацію входив мотоциклетний двигун, хоча планувалося встановити на модель новий V-подібний двигун повітряного охолодження НАМИ-Г на основі двигуна BMW.

1990 рік, пікап ЗАЗ-968МП. Пікап існував не тільки на базі «горбатого», а й на базі «вухатого», хоча його поява на початку 90-х була трохи запізнілою. Пікапи робили за стапельно-обхідною технологією – у кузова ЗАЗ-968М відрізалась задня частина кабіни і приварювалися задня стінка з вікном. Якість вийшла відповідною, у виробництві протрималися два роки.

1970 рік, дослідний ЗАЗ-1102. Перший зразок «Таврії» з’явився в 1970 році і на ті часи був абсолютно сучасним і відповідним світовим дизайнерським трендам автомобілем. Але, як і над багатьма іншими автомобілями в СРСР, над ним занадто довго думали.

1973, дослідний ЗАЗ-1102. Друге покоління дослідних «Таврій».

1976, дослідний ЗАЗ-1102. І це теж «Таврія», третє дослідне покоління. До постановки моделі на виробництво пройде ще 11 років.

1990 рік, ЗАЗ-1701. А як вам така «Таврія»? Найбільше нагадує катафалк, хоча передбачалося, що це компактний сімейний універсал.

1964 рік, ЗАЗ-969. Ну і наостанок – позашляховик. Впізнаєте? Так, самє ЗАЗ-969 став основою для «лазіка». На ЗАЗі Зробили два дослідних екземпляри.