Подорож, описана у цьому звіті, здійснена понад 3 роки тому, ще наприкінці жовтня 2006 року. Ми з дружиною до неї майже не готувалися, не планували заздалегідь маршрут. Просто нас запросили у гості в Мукачево родичі дружини. Ми ж вирішили зробити „добрий гак”, і не просто поїхати в Мукачево, а проїхатись майже через усі українські Карпати. Власне через те, що не особливо готувались, а також через обмежений час, пропустили, на мою думку, багато цікавого у тих місцях, де побували, і якби їхали туди ще раз, обов’язково побачили і відвідали б значно більше цікавих місць. Проте, побачили ми все таки багато, так що розповісти є про що.
Ну, поїхали!
Осінь того року видалась надзвичайно теплою. А жовтень то й взагалі, здавалось, намагався видати все недодане літом тепло. Сонячна, майже по літньому тепла погода, яскраві барви справді золотої осені вабили в дорогу. Напросившись в гості до родичів дружини, що живуть у Мукачевому, „затарившись” багажем „Микулинецького” пива в якості подарунка для родичів і кількаденним запасом продуктів на бутерброди для себе, обдумавши та обговоривши за кілька хвилин маршрут, ми вирушили в дорогу. Хто хоч раз був у горах, тому хочеться туди повертатись знову і знову. Так і ми – нам захотілося проїхати Карпати від Покуття до Мукачевого, помилуватися різнобарв’ям осінніх гірських пейзажів, погостювати пару днів у родичів і повернутись додому ще якимось, не тим, що приїхали, шляхом.
День 1-й
Тернопільщина
Вже й не пам’ятаю чому, але з Тернополя ми виїхали досить пізно, десь біля 11-ї ранку.
Минувши по об’їзній дорозі Микулинці, в селі Дружба звертаємо направо, в напрямку Івано-Франківська. Вже за пару кілометрів – село (колись містечко) Струсів і наша перша зупинка.
Струсів
А зупинились ми, бо привернув до себе увагу неоготичний костел святого Антонія (1903 рік), що гордо височить над селом прямо в центрі, прямо біля дороги, і нам захотілось обовязково його сфотографувати:
Саме село Струсів має давню історію. І костел – не єдиний і навіть не найцікавіший об’єкт у селі. Відомо, що ще у 15 столітті тут був оборонний замок, поруч із ним у скелі був печерний храм (він є і зараз), над ним у 18 столітті збудовано церкву святого Миколая. Також зберігся палац 18-го століття, що належав графу Голуховському, з парком на мисі, утвореному петлею річки Серет. Проте, ми це все пропускаємо – всього 25 км від дому, колись в вихідний з’їздимо, подивимось (Ех, скільки того всього є навколо, зовсім поруч, і чомусь завжди на те, що поруч, не вистачає часу!).
Наступну нашу зупинку робимо у Бучачі. Трошки подумавши, вирішуємо, що це місто варте окремої уваги, бо тут дуже багато цікавого, оглянути все ми за короткий час не встигнемо. Відкрив атлас, щоб подумати де по дорозі можна подивитись щось цікаве, і тут в голову абсолютно спонтанно прийшла ідея заїхати в Язлівець, з нього через села Новосілка та Скоморохи переїхати в Золотий Потік і далі продовжити шлях у бік Коломиї, перетнувши Дністер по мосту, виявленому на карті біля сіл Лука та Незвисько. Про існування цього мосту я, якщо чесно, не знав, як і про стан дороги до нього. Але про це потім…
Язлівець
Точна дата заснування цього поселення невідома. Хтось говорить про часи Київської Русі, більш помірковані дослідники в своїх довідниках наводять початок 15-го століття. Саме тоді магнати Язловецькі (родова вітка магнатів Бучацьких) збудували тут замок, який мав захищати стратегічно важливе поселення на торгівельному шляху до Молдавії, адже тут у ті часи за свідченнями істориків проводились різноманітні ярмарки. Міць цієї фортеці прирівнювали до Кам’янецької, а місцеві ярмарки, кажуть, завдяки підприємливим вірменам, які заселили Язлівець, успішно конкурували із славнозвісними ринками Львова. Залишки цієї могутньої колись твердині, звичайно ж, потрапляють в наш об’єктив,
як і залишки величного колись костелу Успіння, збудованого наприкінці 16-го століття:
У 19-му столітті, за часів Австро-Угорщини, Язлівець втратив своє стратегічне значення та поступово занепав.
Новосілка
Наступним на нашому шляху було село Новосілка. Нічим не примітне село, в якому до нашого об’єктиву потрапив лише малесенький, але симпатичний костел,
та те, що колись було його дзвінницею:
Напис на фасаді костелу свідчить, що костел було освячено у 1914 році.
Від Новосілки до Скоморох нас веде вузесенька асфальтівка, місцями настільки щедро всипана золотом осені, що асфальту просто не видно:
Дорога спочатку спускається у мальовничий каньйон річки Стрипа, оточений місцями мальовничими червоними скелями:
а потім серпантином піднімається вгору, до села. На самому дні каньйону на березі невеликого ставка розташована відома на Тернопіллі турбаза „Лісова”, у минулому улюблене місце відпочинку тернополян і мешканців прилеглих областей у вихідні дні та святкування корпоративних свят. Місце надзвичайно красиве, справжня українська Швейцарія.
Минаємо село Скоморохи, за ними Соколів, у якому звертаємо наліво, у напрямку Золотого Потоку.
Золотий Потік
Селище з мальовничою назвою Золотий Потік зустріло нас порожніми вулицями.
За свідченнями історичних джерел саме із Золотого Потоку походить знаменитий рід князів Потоцьких. Точніше, саме з цих земель подарованих їм польським королем Сигізмундом І, почалася їх слава, як князівського роду. І саме тут знаходяться залишки їх родинного замку та палацу. Проте, на огляд цих руїн ми вирішили не витрачати часу – була вже обідня пора, а хотілось ще у цей день встигнути побачити хоч трішки Коломиї. Тому сфотографувавши залишки замку такими, як їх видно з дороги,
їдемо далі.
Івано-Франківщина
Легких шляхів ми не шукаєм
А ось тепер – про дороги. Той шлях, яким ми вирішили перетнути Дністер, на усіх картах позначений так само, як, наприклад, дорога від Бучача до того ж Золотого Потоку. Тому ми сподівались на більш-менш якісну асфальтівку, ну можливо десь трохи з вибоїнами. Проте від’їжджаючи все далі від Золотого Потоку (і слідів цивілізації) у бік Дністра, ми переконалися, що картам довіряти не завжди можна. Після повороту до села Возилів, останнього на теренах Тернопільщини, зникли всякі сліди асфальту, дорога звузилась до мінімуму. Забутий Богом і людьми кількакілометровий відрізок шляху (точніше бездоріжжя) на межі областей на півострові, утвореному неймовірним вигином Дністра. З тих кількох кілометрів - кілька сотень метрів в такому стані, що здавалось, що це дорога в нікуди, і нічого крім колгоспних тракторів тут ніколи не їздило!!! Проте, далі стало трошки краще, спочатку з’явилось щебеневе покриття, а ближче до села Лука, що вже на Франківщині, (проте на лівому березі Дністра) почали з’являтись відрізки того, що колись називалось асфальтівкою. Їхати по такому покриттю – це жах, перепади висоти з залишків асфальту на щебінь та навпаки сягають тут 10-15 см, все одно, що бордюр, тому неодноразово доводиться, щойно розігнавшись до 20-30 км по відрізку з одним покриттям, гальмувати „в нуль”, щоб з’їхати чи в’їхати на інше.
Дністер
Міст через Дністер між селами Лука та Незвисько вузький, розминутись на ньому неможливо, тому довелось почекати, поки проїде зустрічний гужовий транспортний засіб :icon_rolleyes:, що вже був на мості. Покриття мосту дерев’яне, а розміщений він дуже низько над водою (можливо на понтонах, але точно не знаю, не роздивився). Цікаво, чи витримав цей міст мнулорічну повінь на Дністрі…
Герасимів
Вже на перших кілометрах дороги в межах Франківщини маємо нагоду ознайомитись з колоритом тутешнього гумору. Нашу увагу привернуло оформлення джерела біля дороги неподалік від села Герасимів – як на мій погляд, то дещо кумедне, бо достеменно не є зрозумілим, звідки саме витікає вода, чи то з бочки з медом, чи то все веселий ведмедик-хуліган...:
У самому ж селі Герасимів на пагорбі біля дороги радує око церква святого Миколая, збудована у 1831 році. Здалека може навіть здатись, що церква нова, збудована недавно, проте реконструйована і відреставрована вона (якщо не рахувати реставрацією побілку стін та ремонт покрівлі) ще у далекому 1909 році:
Далі наш шлях пролягає через село (чи містечко?) Обертин, давнє (відоме з початку 15-го століття), проте не багате на архітектурні пам’ятки, за ним село Велика Кам’янка. Біля цього села, на узліссі, зупиняємось, щоб поповнити свої сили нехитрим обідом, що складається з нашвидку приготовлених тут же бутербродів та чаю з термоса. Обід на лоні природи – то сила, особливо, коли навколо – ось така краса:
Підкріпившись, їдемо далі, і за декілька хвилин в”їжджаємо у Коломию.
Коломия це тут
Столиця Покуття, мабуть, найколоритніше місто на Прикарпатті, і цим сказано все! Це відчувається у всьому – і в місцевому народному гуморі, і в оформлені цікавих для туристів об’єктів, як, наприклад ось цього:
Ось цей елемент оформлення мимоволі викликає посмішку:
Центр міста вражає чистотою та красою відреставрованих та доглянутих фасадів будинків, серед яких безліч архітектурних шедеврів:
А ще у Коломиї ми відвідали костел отців-єзуїтів, збудований у 1897 році за ескізами інженера Н. Кжичковського.
Костел належав католицькому монашому ордену отців-єзуїтів і вважався „панським”, тобто таким, прихід якого становили середні та вищі прошарки польського суспільства. При храмі діяли різні церковні братства, отці-єзуїти володіли величезною книгозбірнею стародруків, нотними виданнями.
Найвідомиший музей Коломиї – звичайно ж музей писанки. Побували ми і в ньому. Не знаю як кого, а особисто мене експозиція чомусь не вразила. Склалось враження, що музей більше відомий завдяки своїй формі – будівля у формі та кольорах яскравої пасхальної писанки:
Шкода, що треба було їхати далі, бо наближався вечір, а ми ще не визначились з місцем ночівлі. Адже у Коломиї ще стільки всього цікавого! Ми не побачили багатьох архітектурних пам’яток міста, кількох музеїв, серед яких приватний музей старожитностей, що існує на ентузіазмі господаря (про нього я дізнався вже після поїздки з якогось телерепортажу). Взагалі, тим, хто захоче відвідати Коломию, скажу так: одного дня на це місто вам буде мало. А ще добре підготуйтеся до поїздки в це чарівне прикарпатське містечко, інформації про нього в Інтернеті багато, визначте для себе заздалегідь, що б ви хотіли побачити.
Щодо колоритного місцевого гумору, згаданого мною вище, то, як приклад, можу навести ось цей анекдот:
Виграли у Станіславі на празнику два міліціонери барана, та везуть його у Коломию різати. Дорогою їх спирає православний ксьонз, хоче підвезтися до Отинії. Вже в дорозі йому стало цікаво, куди везуть вони барана? Міліціонери хотіли пожартувати з ксьонза та й відповідають:
- Веземе го, отче, поступати в духовну семінарію, ксьонзом стане.
А ксьонз їм у відповідь:
- Но аж не поступит, то уп’ять буде робити у вашуй міліції, нє?
Нарешті гори!
А ще Коломия вважається воротами Карпат. І справді, досі ми рухались в основному рівниною, а щойно ми виїхали за Коломию, як нашому погляду відкрилась краса осінніх гірських пейзажів. Хай поки що невисокі, але все таки вже гори:
Проїжджаючи селом Уторопи, не втрачаємо нагоди зробити собі на пам’ять фото під традиційною для Карпатських пейзажів копицею духмяного сіна, тим більше, що ця копиця стояла прямо біля дороги і жодної огорожі для цього перелазити не довелось.
Шешори
Ще рухаючись Тернопільщиною, вирішили, що притулок на ніч шукатимемо у селі Шешори. Це село відоме тим, що тут проводяться щорічні етно- та рок-фестивалі (правда, один з них вже переїхав на Вінничину, зберігши при цьому назву "Шешори"), тому житло туристам не здає хіба що лінивий. До того ж в атласі автошляхів України коло цього села позначений цікавий об”єкт, названий „Сріблясті водоспади”. Пошуки житла увінчались успіхом з першої ж спроби. Вгадайте, де в прикарпатському селі може бути місце, де всі все про всіх знають, куди всі регулярно ходять? Авжеж, в магазині! Зупинившись десь приблизно в центрі Шешор біля продуктового магазину, заходимо всередину і питаємо у продавщиці відділу, коло якого в цей момент не було покупців, чи не знає, хто приймає на нічівлю туристів. Сама ж продавщиця і запропонувала нам зупинитись у неї, і, залишивши свій відділ на напарницю, поїхала з нами показувати свої апартаменти. Їхати довелось не більше сотні метрів, через дорогу та ще трішки вузенькою вуличкою. Апартаментами виявилась малесенька кімнатка з двома ліжками на обладнаному спеціально для здачі туристам кімнат горищі. Крім ліжок, вішалки для одягу та місця, де можна було поставити дорожню сумку з речами, місця у цій кімнатці не було більше ні на що. Проте, нам більшого і не треба було, головне, що сама господиня виявилась надзвичайно приємною людиною, а її хата, подвір’я, вся садиба, в тому числі і запропонована нам кімнатка, сяяли чистотою. Остаточно переконала нас більш ніж демократична ціна – 40 грн. за ніч з двох. За словами господині, було б і дешевше, по 30 за добу, якби ми зупинились не на одну ніч, а на кілька днів (нагадую, це 2006 рік, зараз мабуть дорожче).
Поселившись, розпитали у господині, де є ті водоспади, і де можна в селі повечеряти, і були щиро здивовані, що до водоспадів досить пройти стежечкою кілька десятків метрів через її город, а повечеряти можемо в ресторані, що прямо поруч із водоспадом. Одразу ж вирішили так і зробити, проте водоспаду так і не побачили, бо стемніло тут майже миттєво, щойно сонце сховалось за горою. Почули лише шум води. Вирішуємо прийти сюди вранці і йдемо в ресторан.
Ресторан „Аркан”, розташований неподалік Шешорського Гуку, як ще називають той водоспад, приємно здивував затишним інтер’єром, смачною кухнею та доступними цінами. Бануш з бринзою і шкварками, квашені огірочки, трішки горілочки для мене, винця для дружини, після того всього я ще взяв собі пива і вже не пам’ятаю, що до пива – все це обійшлось у суму, яка мені здалась зовсім невисокою (точно вже не памятаю), у всякому разі в порівнянні з іншими закладами, де доводилось бувати у різні часи і в різних місцях.
День 2-й
Ранок зустрів нас туманом та прохолодою гірського повітря. Ця свіжість та холодна вода з криниці, якою довелось вмиватись, в одну мить прогнали залишки сну і додали заряду бадьорості.
Господині дома вже не було – пішла на роботу. З господарем нам познайомитись так і не довелось – з роботи він прийшов пізно увечері, коли ми вже спали, а вранці пішов, як ми ще спали. Що ж, такі тяжкі будні селян. А мене завжди дивувала довірливість місцевих – двоє абсолютно чужих людей у хаті, залишені на дівчинку-школярку років чотирнадцяти – доньку господині. Розрахувавшись з нею за ночівлю, знову йдемо до водоспаду.
Водоспад виявився усього лише невисоким порогом на гірській річці з милозвучною та трохи кумедною назвою Пістинька. Та осінь була надзвичайно погожою, майже зовсім без дощів, і не дивно, що вода через кам’яні пороги стікала лише кількома вузенькими струмками, адже повноводність усіх гірських річок в основному залежить від дощових та талих вод:
Мабуть все таки гарно тут, коли річка більш повноводна, підсилена гірськими потоками після дощу. А нам залишилось, малюючи в уяві бурхливі потоки, лише фотографуватись на фоні каменюк у руслі річки:
Як і в Коломиї, багато цікавого тут залишилось поза нашою увагою. Через кілька тижнів після поїздки „на одному диханні” прочитав „Довбуша” Гната Хоткевича, і тут же пошкодував, що так мало побачив під час поїздки. Адже сусіднє із Шешорами село Космач – це батьківщина Олекси Довбуша, там діє його музей, та і все Покуття тісно пов’язане з історією національно-визвольної боротьби опришків під керівництвом цього національного героя, без сумніву, видатної постаті в українській історії. Дуже сподіваюсь, що колись обов’язково приїду в ці місця ще, тоді вже і надолужу втрачене.
Приготувавши сніданок на кухні, якою нам також дозволили користуватися (про це домовились напередодні), підкріплюємо свої сили, та вирушаємо далі. Ще одне фото осіннього ранку в Карпатах на виїзді з Шешор
(ось така машина тоді в мене була ;) ), і наш маршрут продовжується у напрямку Косова, Кутів та Вижниці.
Косів
Не поспішаючи, милуючись навколишніми пейзажами, під’їжджаємо до містечка Косів. Цей райцентр, без якого важко уявити собі Прикарпаття, з давніх-давен славиться своїми народними умільцями. І саме тут розташований найбільший та найвідоміший в Україні ринок сувенірів, народних промислів та ремесел. Проте, щоб купити щось за розумну ціну, треба знати, в який день сюди приїхати. Базар не щодня, та й дуже-дуже рано (в дев’ятій ви вже тут нікого не застанете). Проте майже все, що буває на цьому базарі, можна купити у будь-якій сувенірній крамничці Косова, або на ринках у Вижниці, Яремчі, Ворохті, на Яблуницькому перевалі… щоправда, вже значно дорожче. А крамничок таких тут безліч, причому багато з них – прямо біля того ж базару. У деяких можна натрапити і на справжні шедеври визнаних в Україні майстрів, щоправда, ціни на такі речі „кусаються”.
На архітектурні пам’ятки Косів не багатий, головне багатство цих місць – це все таки природа. Від замку, який колись тут, мабуть, все таки існував, залишилась лише назва гори, що височить над містом – Замкова гора. Хтось небідний вже звив собі на тій горі непогане гніздечко:
Кути
За декілька кілометрів на нашому шляху лежить ще одне відоме прикарпатське містечко – Кути. Вважається, що місто засноване ще у 15-му столітті вірменськими купцями, яких тоді в Галичині та на Прикарпатті було багато (згадаймо, наприклад, Язлівець). Про те, що чисельність вірменської громади була досить великою, свідчить і наявність у містечку вірменської храму. Цей костел, зведений у 1772 році є однією з найстаріших збережених донині будівель міста.
А ще у поле нашого зору потрапив ось цей костел, значно молодший на вигляд, судячи з стилю, скоріше за все, десь з кінця 19-го століття:
За якість фото сильно не бийте, викручувався як міг, але сонце дуже яскраво світило прямо в очі, фасад же був затінений.
Чернівецька область
Вижниця
Кути і Вижниця – сусідні містечка, які розділяє лише Черемош. Проте, були часи, коли ці міста знаходились у різних державах. Як і Косів, містечко славиться своїми народними умільцями – вишивальницями, писанкарями, різьб’ярами та майстрами килимів. Вперше згадується місто у молдавських літописах у 1501 році. Здавна розвиваючись як торгове поселення, Вижниця славилась ярмарковими традиціями. Перетнувши Черемош по мосту, залишаємо машину неподалік від ринку і вирушаємо на пішу прогулянку містечком в пошуках архітектурних пам’яток. Особливим багатством на такі пам’ятки місто нас не здивувало (може й погано шукали, бо не знали що треба шукати), на нашому шляху трапилась лише ось ця церква:
Храм був зачинений, вулиця, де він знаходиться, безлюдною, тому нам так і не вдалось з’ясувати, що це за церква. Не з’ясував я цього і досі, зате у пошуках по Інтернету з’ясував, що ми багато чого у Вижниці та її околицях „прогавили”. Це і музей Назарія Яремчука, і декілька архітектурних пам’яток, і звичайно ж природні пам’ятки, якими славиться Вижницький національний природний парк - печера Довбуша і скелі Протятого каміння.
Ну нічого, тим більше хотітиметься приїхати сюди знову.
А щодо церкви, то є два варіанти - або це церква св. Дмитра 1883 року, або ж церква св. Миколая, також кінця 19 століття. Якщо хто знає точно - підкажіть.
Ми ж повертаємось на „Франківський” берег Черемоша і продовжуємо мандрівку.
Івано-Франківська область
Тюдів
Далі у наших планах були Верховина та Ворохта. Вирішивши не повертатися у Косів, щоб дістатись до Верховини, вибираємо дещо інший шлях – дорогою, що пролягає вздовж Черемоша, причому саме по „Івано-Франківському” берегу річки, а не тою, що пролягає по Чернівецькій області через Вижницю і Виженку, через перевал, а потім спускається до Черемоша.
Перше на цьому шляху село – Тюдів, у кількох кілометрах від Кутів. Відоме воно тим, що його здавна облюбували дельтапланеристи. Сприяє цьому рельєф місцевості. Крім того, у цьому селі є невеличка база відпочинку „Сокільське”, розрахована в основному на любителів гірських лиж – тут є кілька трас з бугельними витягами. Більше нічим це село не примітне. Зате його околиці вражають красою – надзвичайно мальовничі Сокільські скелі прямо поруч із дорогою:
Тут же і невеличкий водоспад на потічку з кумедною назвою Сикавка, що пробивається через ці кам’яні скелі:
Легких шляхів ми не шукаєм - 2
Біля села Великий Рожин асфальтовий шлях закінчується, і далі ми трясемось десь з десяток кілометрів через села Розтоки і Білоберізка дорогою з щебневим покриттям, не забуваючи при цьому милуватись красою карпатської природи: кам’яною скелею із фанерним чи залізним оленем на вершині,
квітучими ромашками наприкінці жовтня (зазвичай вони цвітуть у червні),
та каменюками біля дороги, один з яких гордо носить назву „Камінь Довбуша”, як і будь який більш-менш видатних розмірів камінь у Карпатах (дивний, мабуть, був чоловік той Довбуш, ходив по Карпатах, каміння туди-сюди носив і на честь себе називав, де тільки нема тих Довбушевих каменів…)
Далі дорога знову стає асфальтовою (траса з Чернівецього берега Черемоша через міст перебирається на Франківщину), що не може нас не радувати, і через село Устеріки, де зливають свої води Чорний і Білий Черемош, прямуємо далі в бік Верховини.
Криворівня
Про це село в Карпатах знає, мабуть, кожен. З ним пов’язані біографії багатьох відомих людей. Найчастіше це село пов’язують з Іваном Франком, який проводив тут літні місяці впродовж 1901-1904, 1906-1907, 1909-1914 р.р. Музей, присвячений цьому періоду життя і творчості Франка працює у хаті Василя Якіб’юка, господаря, у якого зупинявся Франко:
Бували у Криворівні також Леся Українка, Гнат Хоткевич, Михайло Коцюбинський, Олександр Олесь, Михайло Грушевський, Володимир Гнатюк, польський письменник Станіслав Вінценз, котрі відвідували тут Івана Франка. А „Тіні забутих предків” Коцюбинського були написані саме після та під впливом відвідин Криворівні.
На виїзді з Криворівні ще трохи красивих скель:
„Ось і Жаб’є, гуцульська столиця”
Так писав про Жаб’є, переіменоване у 60-ті роки 20-го ст. на Верховину великий Каменяр, вперше приїхавши сюди у 1884 році. І справді, Верховина, центр найвисокогірнішого та найбільш віддаленого від обласного центру району Франківщини, є серцем Гуцульщини. Саме у цій місцевості найбільше збереглися звичаї і традиції гуцулів, саме на його території знаходиться частина найвищого хребта Українських Карпат – Чорногори, зокрема, друга (г.Бребенескул, 2036 м), третя (г. Піп Іван або Чорна Гора, 2026 м), шоста (г. Ребра, 2001 м) та сьома (г.Менчул, 1999 м) за висотою вершини, а такох хребти Чивчин та Гринява.
Щодо самого містечка – типове гірське поселення, в основному з нехитрою гуцульською дерев’яною архітектурою, посеред якої виділяється масштабами та яскравим жовтим кольором дерев’яна церква Успення Пресвятої Богородиці:
Ця церква, збудована у 1800 році, є однією з найбільших споруд української дерев’яної архітектури.
А ще (на жаль я цього не знав тоді) у Верховині варто відвідати приватний музей народних музичних інструментів Івана Кумлика.
Ворохта
Проїхавши села Ільці, Кривопілля та подолавши Кривопільський перевал (до речі, чи не найвищий в Україні - 1013 м.), потрапляємо у Ворохту – ще одне традиційне гуцульське містечко, відоме, мабуть, усім туристам та любителям зимового спорту. Колись тут постійно проводили тренувальні збори лижники, є тут і кілька трамплінів, в тому числі і з штучним покриттям, проте, на жаль, все це тепер у досить плачевному стані. А ще у Ворохті є підвісна канатна дорога, з якої можна помилуватися пейзажами Карпат, в тому числі й Говерлою. Проте, працює вона тепер лише по вихідних, а у будні вона включається рідко - лише коли є цілі групи бажаючих.
Найстаріша Ворохтянська церква, перенесена у 1780 році з Вороненки, у поле нашого зору не потрапила, а часу на пошуки ми витрачати не стали. Зате попала в кадр ось ця новенька церква:
Яблуниця
Наступна наша зупинка – на Яблуницькому перевалі. Тут також трохи порозглядали сувеніри на ринку, але не купуємо нічого. Ціни, мяко кажучи не зовсім адекватні. Ті ж карпатські сувеніри на ринку в Тернополі можна купити дешевше, ніж в Карпатах. До того ж все частіше трапляються вироби „карпатських” народних майстрів з дружнього Китаю.
Пообідавши в якомусь із розміщених тут закладів, їдем далі. На спуску з перевалу вперше потрапляє в поле зору найвища вершина України – гора Говерла:
Закарпатська область
…Але ще не зовсім Закарпаття, а все таки Карпати. Адже Рахівський район, яким ми продовжуємо нашу мандрівку, за середніми висотами зовсім мало поступається Верховинському району Франківщини. Тут же знаходиться ще частина Чорногірського хребта, в тому числі й Говерла (2061 м), Петрос (2020 м) та Гутин-Томнатик (2018м), а ще другий за висотами в Карпатах Свидовецький хребет (1882 м, г. Близниці), та гірський масив, відомий як Рахівські гори.
Лазещина
З цього гірського села, через яке проходить наш шлях, чудово видно одразу два українських „двохтисячника” – Говерлу та Петрос. Говерла на цьому фото зліва, Петрос справа:
Тут же і поворот до відомого серед туристів притулку Козмещик, з якого починається один із варіантів сходження на вершини Чорногори (інший – з бази „Заросляк”, що неподалік від Ворохти). Проте, вершини цього разу в наші плани не входять, і ми їдемо далі.
Ясиня
Ще одне типове гірське поселення біля підніжжя Свидовецького хребта. Звідси можна піднятися на полонину Драгобрат – місце відоме усім любителям гірських лиж, завдяки наявності снігу протягом половини року. Сезон катання тут триває до середини травня, а у видолинках та ярах сніг можна знайти ще і в червні. Крім того, це просто одне з найкрасивіших місць в Карпатах!
На виїзді з Ясині зупиняємося біля водоспаду Труфанець, що стікає з гори прямо поруч із дорогою:
Цей водоспад на потоці з однойменною назвою є найвищим природнім водоспадом Закарпаття. Вода падає кількома каскадами загальною висотою 36 м. Сам же потік цікавий тим, що, починаючись біля підніжжя Близниці, частину (230 м) із 2830 метрів свого шляху долає під землею.
Кваси
Село на пів-дороги від Ясині до Рахова. Відоме воно насамперед завдяки джерелу мінеральної води „Буркут”. Назва джерела, кажуть, походить від „буркотіння” води у ньому, а назва села – від „квасної” на смак води.
А нам просто сподобались місцеві пейзажі із хатинками десь там далеко, під самим небом
та ось ця невеличка церква (щоправда вже у сусідньому із Квасами селі Білин)
Рахів
Наближався вечір, і ми задумались про місце другої ночівлі. На жаль, пошуки у придорожніх готельчиках поруч і з Раховом не дали результату – місць не було. Поповнюємо запаси продуктів в одному із місцевих гастрономів, і катаємось трохи містом, розглядаючи де тут що, намагаючись знайти ще якийсь готель. Не знайшовши, вирішуємо їхати далі. Сутінки у горах настають майже миттєво, і перекусивши бутербродами на околиці Рахова, вирішуємо їхати далі. Дорога знайома, їздили нею не раз, все що можна побачити, вже побачено, і географічний центр Європи, і гори, і Солотвино, тому пропустити щось цікаве саме тут ми не особливо ризикуємо.
Виїжджали ми підготовленими на випадок ночівлі у машині в горах – мали з собою і теплі речі, і спальники, так що ніч та відсутність притулку нас також не лякала.
Перевірка документів на КП десь за Раховом (прикордонна зона) забирає не більше 2 хвилин, нам бажають щасливої дороги і ми їдемо далі.
Прикордонні села
Деякі із сіл, що знаходяться поруч із румунським кордоном, навіть в темну пору доби вражають розкішшю. Мабуть бідні митники з прикордонниками побудували. Особливо в цьому плані виділяється Біла Церква (не плутати з тою, де „Росаву” роблять). Проте, склалось враження, що більшість „хатинок”, кожна з яких дійсно може позмагатись за розмірами з деякими карпатськими церквами, стоять порожні – світло, незважаючи на ще не пізню годину, світилось рідко в якій із них.
Тячів
Містечко Тячів можна вважати воротами Закарпаття на цьому шляху. Далі гори розступаються і дорога пролягає рівниною. У самому ж Тячеві робимо спробу сфотографувати костел (чи церкву?) у центрі , фасад якого був гарно підсвічений. Проте відсутність штатива суттєво позначилась на якості фото.
Щойно ми виїхали з Тячева, як усе довкола занурилось у дуже густий туман. Однак, ми все таки вирішили, що не поспішаючи будемо „тягнути” до Хуста. Не доїжджаючи якихось пару кілометрів до Хуста, побачили дорожній вказівник, який наступного дня суттєво змінив наші плани на мандрівку та придуманий в її „процесі” маршрут. Але про це згодом, а спочатку був Хуст…
Хуст
Щойно в’їхавши в місто, зупиняємось на майданчику не зрозуміло біля чого (ніч, туман), неподалік від заправки „ОККО”. Тут вже стояли дві фури, і ми вирішили, що й нас це місце влаштує, як стоянка для ночівлі в прямо в машині. Тут і заночували.
Изменено: Hurricane, 26 Ноябрь 2009 - 17:49